rozciąganie łydki
Zdrowie

Jak rozciągać łydki? Ćwiczenia z szarfą

Zdrowy styl życia oraz regularna aktywność fizyczna w ostatnim czasie stała się niezwykle popularna wśród wielu osób. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż sport to doskonała okazja do tego, aby odstresować się po całym dniu pracy, popracować nad swoją sylwetką lub zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Należy jednak pamiętać, że po każdej aktywności fizycznej powinniśmy zadbać o prawidłowe rozciągnięcie mięśni oraz ścięgien – zwłaszcza w przypadku łydek. 

Istnieje wiele ćwiczeń rozciągających łydki, które z powodzeniem można wykorzystać po zrobionym treningu. Wystarczy zaledwie kilka minut, aby rozluźnić ciało po wysiłku fizycznym i przygotować je do regeneracji. Dlaczego nie powinniśmy pomijać rozciągania się po aktywności sportowej? Dlaczego jest to takie ważne? Jakie ćwiczenia warto wykonać i jakie akcesoria do tego wykorzystać? 

Dlaczego rozciągnięcie łydek po wysiłku fizycznym jest ważne? 

Rozciąganie, podobnie jak rozgrzewka, jest bardzo często pomijaną czynnością przez wiele osób, które regularnie uprawiają sport bądź spędzają rekreacyjnie czas. O ile jeszcze trenerzy bardzo często wspominają o konieczności rozgrzania swojego ciała, aby przygotować mięśnie do wysiłku fizycznego, o tyle rzadziej wspominają o tym, że po treningu należy się porządnie rozciągnąć. 

Streching łydek to jedna z najważniejszych czynności, o jakiej nie powinniśmy zapomnieć tuż po zakończonym treningu. Dlaczego? Bo rozciągnięcie mięśni łydki ma bezpośredni wpływ na przebieg procesów regeneracyjnych. Istnieje szansa, że jeśli pominiemy tę czynność po zakończonym treningu, nabawimy się nie tylko bólu spowodowanego zbyt intensywnym wysiłkiem, ale również zapalenia mięśnia. To już prosta droga do kontuzji, która skutecznie uniemożliwi jakąkolwiek aktywność przez wiele dni, jeśli nie tygodni. 

O rozciąganiu łydek należy pamiętać nie tylko po treningach wykonywanych w domu czy na siłowni. Streching powinno się także wykonać po pobieganiu (zarówno na małych, jak i na długich dystansach). W trakcie joggingu mięśnie łydki są najbardziej obciążone, a nierozluźnione będą powodowały trudny do zniesienia ból, który może się utrzymać nawet wiele godzin po zakończonym treningu. 

Coraz częściej mówi się także o rozciąganiu łydek po wędrówkach górskich czy długich spacerach po nierównym, leśnym terenie. 

Szarfa do rozciągania łydek – korzyści i zastosowanie 

Rozciąganie łydek to także świetny sposób na wysmuklenie swoich nóg. Dlatego wiele osób wykorzystuje ten element treningu, aby utrzymać zgrabne oraz szczupłe łydki, które doskonale będą się prezentowały w krótszych spodniach, sukienkach lub spódnicach. 

Do rozciągania można wykorzystać różnego rodzaju akcesoria treningowe, które ułatwią cały proces – zwłaszcza w przypadku osób początkujących. Mało elastyczne mięśnie mogą potrzebować dodatkowego wsparcia, aby w krótkim czasie zauważyć widoczną poprawę wysmuklenia łydek. W sklepach sportowych można kupić między innymi wałek do masowania i rozciągania łydek, a także wielofunkcyjną szarfę. I to właśnie szarfa do ćwiczeń doskonale wspomoże streching mięśni łydek. 

Odpowiednio dobrana szarfa pozwoli mocniej naciągnąć mięśnie łydek, aby miały one szansę rozluźnić się po intensywnym treningu. Dodatkowo szarfy do rozciągania świetnie służą w budowaniu tolerancji, a także ułatwiają wykonanie skłonów czy podnoszeni nogi. 

rozciąganie nóg

Jaka szarfa sprawdzi się do rozciągania łydek? 

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z regularnym rozciąganiem się, mogą być zaskoczone jak wiele ćwiczeń z wykorzystaniem szarfy można samodzielnie wykonać w domowym zaciszu. Tak naprawdę nie trzeba specjalnie szukać gotowych pomysłów, gdyż wykorzystanie szarfy jest bardzo intuicyjne. Każdy moment, kiedy poczujemy ciągnięcie w łydce oznacza, że jest ona rozciągana. 

Jakie skuteczne ćwiczenia rozciągające przy pomocy szarfy można regularnie trenować? Trenerzy proponują między innymi ćwiczenie, w którym osoba staje na jednej nodze, a drugą ma ugiętą w kolanie i skierowaną do tyłu. Osoby zaawansowane są w stanie złapać nogę z tyłu rękami, natomiast początkujące mogą wykorzystać szarfę, która pozwoli im zarówno utrzymać równowagę, a także porządnie rozciągnąć mięśnie łydki oraz uda. 

Szarfa do ćwiczeń jest także przydatna przy innym ćwiczeniu, które polega na wysunięciu jednej nogi i postawieniu jej na pięcie. Szarfę można umieścić pod stopą i ciągnąc ją do góry (przy jednoczesnym unieruchomieniu nogi) rozciągnąć w ten sposób łydkę.