Branża TSL, tak jak prawie każda inna dziedzina gospodarki posiada swój własny język zawodowy. W jego ramach używana jest dość szeroka terminologia, na którą w tym właśnie przypadku w większości przypadają słowa angielskie, czyli tzw. anglicyzmy oraz utworzone od nich liczne skróty. W związku z tym nie dziwi fakt, że osoby, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w branży TSL, bądź też liczne firmy korzystające z usług właśnie przedsiębiorstw transportowych są na początku nieco zdezorientowane. Z tego też powodu, postanowiliśmy wyjaśnić co najmniej te najpopularniejsze i najczęściej stosowane pojęcia w TSL. Tylko ich zrozumienie pozwoli nam uniknąć niechcianych nieporozumień. Podpowiemy wam również na co szczególnie zwracają uwagę pracodawcy w branży TSL. Gotowi?
Specyficzny język TSL
Dwa, zdecydowanie najistotniejsze pojęcia występujące w języku branży TSL, dotyczą one ról pełnionych przez wybrane strony. To, kto jest w tej sytuacji nadawcą, a kto odbiorcą, bo o nich właśnie jest tu mowa niestety nie jest tak proste do ustalenia, jak mogłoby się to wydawać. Dlatego też warto zapamiętać, że nadawca to zazwyczaj firma transportowo-spedycyjne lub osoba widniejąca jako ta co wysyła towary. Nierzadko strona ta nazywana jest sprzedawcą, producentem, wykonawcą lub też fabryką. Odbiorcą, którego określa się również nazwą consignee lub też BCO jest natomiast firma lub osoba, która zyskuje towar.
Pojęcia nawiązujące do warunków dostawy są pochodzenia angielskiego, do czynienia mamy tutaj najczęściej ze skrótami. EXW (Ex-works) i FOB (Free on Board) to pojęcia odnoszące się do importu, z kolei DAP (Delivered at Place) oznacza “dostarczony do miejsca” i CFR (Cost and Freight) to “koszt i fracht” lub DDU (Delivered Duty Unpaid), czyli “dostarczone, cło nieopłacone” – do eksportu. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że ostatnie spośród wymienionych pojęć od niemal 10 lat wychodzi z praktycznego użycia. Mimo wszystko warto wiedzieć co oznacza wywodzący się z łaciny skrót Ab (od), najczęściej pojawiający się w kontekście słowa „factory” (z fabryki). Wówczas znaczy to tyle, co wyjaśnione powyżej EXW, a mówiąc dokładniej, że za transport z fabryki odpowiedzialny jest sam odbiorca.
Wymagania pracodawców w branży TSL
Przede wszystkim z uwagi na kwestie ekonomiczne, pracodawcy w branży TSL kierują aktualnie swoją uwagę głównie na absolwentów kierunków branżowych, a także kandydatów bez jakiegokolwiek doświadczenia. Realizacja obowiązków na pozycji Młodszego Spedytora, czy też Telemarketera wymaga stosunkowo krótkiego okresu wdrożenia do nowych obowiązków i odpowiedzialności. Jednocześnie oczekiwania odnośnie wynagrodzenia w przypadku kandydatów bez jakiegokolwiek doświadczenia są łatwe do spełnienia przez samego pracodawcę. Nie oznacza to natomiast, że propozycję pracy otrzyma każdy zgłoszony kandydat,
A więc czego konkretnie poszukuje pracodawca, jeśli nie dotychczasowego doświadczenia kandydata w branży TSL?
W takim przypadku pracodawcy zależy przede wszystkim na określonych kompetencjach, ogólnie rzecz ujmując — predyspozycjach personalnych, które w istotny sposób mają wpływ na sposób pracy kandydata i jego ostateczne rezultaty. Dlatego też, jeśli ubiegasz się o stanowisko spedytora, a w ogłoszeniu na to stanowisko pracodawca nie wymienia konkretnego doświadczenia na podobnym miejscu pracy, jako wymagania koniecznego, jednakże wyraźnie wskazuje, że zależy mu na idealnej organizacji pracy, precyzji, umiejętności funkcjonowania pod presją czasu i orientacji na samego klienta, poświęć temu odpowiednią ilość uwagi i przygotuj się.